Käyttäjätiedot
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Jäikö
aktivointi sähköposti
saamatta?
Syyskuu 10, 2010, 06:33:46
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Statistiikka
157932
viestiä
4774
aihetta kirjoittanut
2495
jäsentä
Uusin jäsen:
leenuli
Haku:
Tarkempi haku
puput.net
Pupula
Yleistä
(Valvojat:
Sonja
,
cinay^
,
Mirtsu
,
H@nnele
,
Nimenion
)
Arka kani kesyksi!
Sivuja:
1
[
2
]
3
4
5
« edellinen
seuraava »
Kirjoittaja
Aihe: Arka kani kesyksi! (Luettu 34088 kertaa)
-Jessica-
Vieras
Re:Arka kani kesyksi!
«
Vastaus #25 :
Tammikuu 15, 2004, 11:20:32 »
Lainaus käyttäjältä: Daisy - Tammikuu 12, 2004, 16:00:31
Mikä "tehoaa" vihaiseen kaniin? Kanini murisee ja hyökkäilee joskus (joskus)
. Oli puraissut naapurintyttöä kun oli ollut hoitamassa sitä kun ei oltu kotona...
kani pelkää ja uhkailee.. sillä tavoin suojelee itseään. yritä tehdä tuttavuuta aluksi häkin ulkopuolella. kanit ei pelkää koska on ilkeitä tai vihaisia ilman syytä. ne yksinkertaisesti pelkää ja suojelee itseään.
tallennettu
jeee
Vieras
«
Vastaus #26 :
Tammikuu 18, 2004, 20:10:12 »
toimiiks toi kesyyntymis jutska myös mun 1 vuotiaalle risteys kanilleni?
sain sen vasta kaks päivää sit ja sehän on ollu monilla muillakin omistajilla,mut kuiteski se aristelee ku mä yritän vaik nostaa.varmaan se ei pidä mun nosto tyylistäni...kertoisittekote vähän eri tyylejä nostamiseen?
t: Mia ja iki ihana Nöpö kani
tallennettu
Sonja
Moderoija
Addikti
Poissa
Sukupuoli:
<3
«
Vastaus #27 :
Tammikuu 19, 2004, 07:18:49 »
Lainaus käyttäjältä: jeee - Tammikuu 18, 2004, 20:10:12
toimiiks toi kesyyntymis jutska myös mun 1 vuotiaalle risteys kanilleni?
sain sen vasta kaks päivää sit ja sehän on ollu monilla muillakin omistajilla,mut kuiteski se aristelee ku mä yritän vaik nostaa.varmaan se ei pidä mun nosto tyylistäni...kertoisittekote vähän eri tyylejä nostamiseen?
t: Mia ja iki ihana Nöpö kani
Eihän kukaan voi taata tuon ohjeen toimimista. Jokainen kani on yksilö, eli kysymykseesi on mahdotonta vastata.
Itse nostan kania laittamalla toisen käden etujalkojen alle ja toisen takapuolen alle. Toinen vaihtoehto on nostaa niskanahasta, mutta myös tällöin kanin takapuolta tulee tukea.
tallennettu
http://sonja.iki.fi/sonja/citypuput/
Helsingin citypupuja
Bulla Bubu
Vieras
«
Vastaus #28 :
Tammikuu 22, 2004, 21:09:10 »
minun kanini on 4kk ja juttelen sille ja muutakin mutta se ei vaan älyä tulla ulos oviaukosta. ja kun yritän ottaa syliin se potkii hirveästi ja rimpuilee eikä mikää onnistu mikä on vialla haimme kanin eilen.
tallennettu
Sonja
Moderoija
Addikti
Poissa
Sukupuoli:
<3
«
Vastaus #29 :
Tammikuu 24, 2004, 10:17:15 »
Lainaus käyttäjältä: Oona Puppeli - Tammikuu 22, 2004, 21:09:10
minun kanini on 4kk ja juttelen sille ja muutakin mutta se ei vaan älyä tulla ulos oviaukosta. ja kun yritän ottaa syliin se potkii hirveästi ja rimpuilee eikä mikää onnistu mikä on vialla haimme kanin eilen.
Anna kanisi vielä olla rauhassa ja anna sen ITSE tulla ulos häkistään kun se haluaa. Se on varmasti järkyttynyt uudesta kodistaan.
tallennettu
http://sonja.iki.fi/sonja/citypuput/
Helsingin citypupuja
Namu
Vieras
«
Vastaus #30 :
Tammikuu 24, 2004, 14:53:00 »
Minun pikku Namu poika on vielä jokseenkin arka, mutta kyllä se on vähitellen alkaa luottaa ja rohkenee!!
Namu oli viettänyt melkein koko elämänsä eläinkaupassa ja ei varmaan tiennyt mikä on ihminen... Sitten kun se karvapallo tuli meillä, hän oli arka.
Nyt on vuosi vierähtänyt ja Namu ei ole enään niin arka kuin alussa!
Kyllä kannatti!!!!
Nyt Namu tulee jo katselemaan "Mitä minä oikein teen, voisitko vähän rapsuttaa minua?" Mutta välillä Namu juoksee pois, jos löytää jotain mielenkiintoisempaa tekemistä!!
Kyllä se siitä!
tallennettu
risteytys95
Aktiivi
Poissa
Sukupuoli:
In Memorian Unelma-Anelma 29.8.1995-5.10.2007
«
Vastaus #31 :
Helmikuu 15, 2004, 18:49:55 »
Täytyy alkaa nyt vähän ton ohjeen mukaan harjotuttaa sitä. Se ei kyllä pelkää ihmisiä, mutta se ei tykkää jos sen jalkoihin kosketaan koska sieltä se kutiaa. saako kutinaa millään "rauhoitettua"?
tallennettu
Musta lauma +sininen
Risteytykset
-Vintiö, s.17.8.2003
-Haaveilija, s.10.11.2007
-Metallisydän, s.5.5.2008
Wienerit
-Petkelkannan Whitney, s.29.5.2009
-Petkelkannan Basil, s.5.5.2010
Muistoissa
Unelma-Anelma 29.8.1995-5.10.2007
Tiqi
Vieras
«
Vastaus #32 :
Maaliskuu 27, 2004, 17:26:26 »
meidän muffinssi oli aluksi tosi arka, mutta nyt kun se luottaa minuun ja minä siihen se tulee mun luokse, nuollee, kerjää rapsutuksia ja kesäisin sitä voi pitää vapaana ulkona (tietysti vahdin sitä aina kun juoksutan sitä)
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä vaan kaikille kaninsa kesyttäjille!
tallennettu
puputii
Vieras
«
Vastaus #33 :
Huhtikuu 04, 2004, 16:14:25 »
Minäkun luulin että olen yksin ongelmani kanssa
Ei se edes itseasiassa ole ongelma, ja parempaan päin ollaan Lurppa-kanin kanssa menossa
Ensimmäiset päivät se juoksi aina omaan "nukkukoppiinsa" kun häkin vierestä käveli, saatika yritti ottaa syliin. Nyt se on rohkaistunut aivan hirveästi vaikka onkin ollut meillä vasta viikon
Lurppa tykkää olla sylissä ja oikein nauttii siitä! Eilen ensimmäistä kertaa se tökkäsi nenällään leukaani ja nuolaisi siitä ja ette arvaakkaan miten iloinen olin!
tallennettu
Jessicax82
Vieras
«
Vastaus #34 :
Huhtikuu 25, 2004, 19:16:30 »
Mulla olis tähän aiheeseen sellainen kysymys, kun meille tuli kani reilu pari kuukautta sitten on jo n.1,5v ei tarkkaa tietoa iästä. Kani antaa silittää,ei pure eikä hyökkäile koskaan, mutta syliin ottaessa menee aina paniikkiin, edellinen omistaja sanoi että ei tule itse syliin mutta viihtyy sylissä kun nappaa vain syliin. Kani menee aina ihan kuralle kun säikähtää, eli jos koitat ottaa syliin tulee varmasti ripuli. muutaman kerran on säikähtänyt kun tuli vieraita taloon, ja meni aivan kuralle, kakka tarttui isoksi paakuksi takapuoleen, joten kani oli otettava väkisin syliin ja liotettava kakka pois. Kun kanin sai syliin se "lamaantui" täysin oli selälleen sylissä sen ajan kun toinen liotti takapuolta ja yritti ottaa kakkaa pois ei rimpuillu yhtään, mutta syliin otto on aina kamala takaa-ajo, mutta pakkohan se on ottaa esim kynsien leikkuun ajaksi, kun ei muuten pysy paikallaan. Nyt kokeilin laittaa valjaita kanille jotta voisin viedä sen ulos, mutta eihän siitä mitään tullu kani juoksi karkuun ja meni paniikkiin ja kuralle joten lopetin, ettei taas jouduta pesulle..
nyt kysyisin että onko parempi että annamme kanin olla mahdollisimman omineen eli ei yritetä ottaa syliin tai muuten ahdistaa kania, vai pitäisikö ottaa vain syliin ja totuuttaa siihen? kun sylissä kumminkin on ollut edellisessä paikassa. tähän asti olemme yrittäneet antaa kanille mahdollisimman rauhallisen ympäristön, eli olemme olleet kanin kanssa paljon lattialla ja rapsuteltu ja leikitty, antaa kyllä mennä aivan viereen ja pörröttää turkkia paljonkin mutta heti jos koskee mahan alle lähtee karkuun. eli miten jatkamme? ???kohta on taas kynsien leikkuu edessä, ja ulkohäkkiin siirtäminen kesällä voi olla hankalaa jos ei anna laittaa valjaita tai tietysti häkin kanssa se onnistuu. (kani on leikattu uros)
kiitos vastauksista
tallennettu
Hippie
Tulokas
Poissa
Sukupuoli:
Kun synnyin, sain lahjan, sain matkan elämää!
«
Vastaus #35 :
Huhtikuu 26, 2004, 11:19:11 »
Mullakin oli vähän samantapainen ongelma viime vuoden loppusyksyllä, silloin kun meille tuli kani. Se on tyttö. Se oli alussa kauheen säikky, eikä syliin voinut ottaa, ku se rimpuili mielettömän paljon... Lopuksi tuumin, että onko pakko ottaa syliin? Kynsienleikkuussa pyysin kaverini auttamaan, ku hänellä oli kokemuksia kaneista... Siihen meni hieman yli 3kk, kun se antoi meidän käsitellä sitä ja ottamaan sitä syliin....
Sen 3kk ajan, en oo ottanut sitä väkipakolla syliin, vaan annoin sen olla vaan ja rapsuttelin ku se halusi ja muutenkin olin sen kanssa ilman mitään syliinpakkoa... Muistan joululoman ajan, ku huomasin, että se ei oo yhtään moksiskaan ku otin syliin ja aloin vähä rohkaistumaan käsitellä sitä ja siitä lähtien otin syliin niin paljon ku halusin... Eli kestää kyllä aikanaan ennen ku se antoi meidän käsitellä... Se oli palkitseva odotus, koska nyt se on ihan ääretön seurallinen ja tykkää kamalasti olla lähellään... Ihana pupsi!!!
Mutta valjaissa ja ulkona pihalla, se pelkää kamalasti aukealla paikalla ja kun kyhäsimme pienen verkon, niin se oli aivan rauhallinen, eikä pelännyt verkon sisäpuolella... Verkon ulkopuolella se oli ihan vauhkona.. Huh huh!!!
tallennettu
jepa
Vieras
«
Vastaus #36 :
Heinäkuu 25, 2004, 13:13:53 »
Kiitoksia tuosta jutusta..Minulla on ollu arka kani jo aika kauan ja oon ottanu tavotteeksi kesyttää se tänä kesänä..O__o..Kesää ei ole enään paljoa jäljellä mutta en minä nyt viitti ku se oottaa poikasia..Onkohan kanini sillon vihainen jos istuu sen häkissä kun sillä on poikasia..?
tallennettu
mäki
Vieras
«
Vastaus #37 :
Heinäkuu 27, 2004, 11:18:51 »
Arka kani ei muuta tarvitse kuin aikaa, kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta. Myös tutut rutiinit ovat tärkeitä.
Eniten oman ihmisen aikaa
Minulla on tällä hetkellä uroskani jota olen kesyttänyt n.puoli vuotta.
Ostin sen paikasta jossa sitä ei oltu käsitelty paljoa. Kaiken kukkuraksi se oli karannut häkistään tallissa ja piileskellyt etsijöitä viikkoja
Seurauksena tästä se pelkää kuollakseen tilannetta jossa se otetaan syliin
Sille tulee automaattisesti pakoreaktio, hyppää monen metrin korkeuteen ja sinkoutuu silmittömästi minne vain ja mitä tahansa päin.
En oikein tiedä tarkalleen miten olen sen saanut luottamaan minuun.
Olen viettänyt aikaa kanien karsinassa, istunut oljilla, koko ajan jutellut sille rauhallisella äänellä, vain ollut siellä. Lehteä lukenut ja pelannut matopeliä tai kirjoittanut viestejä tai puhelimessa puhunut.
Ollut vain läsnä, koittamatta yhtään ottaa siihen kontaktia.
Jossain vaiheessa kani alkoi uskaltaa jopa liikkua karsinassa minun ollessa siellä
(Alkuun se kökötti ihan maahan painautuneena jossain nurkassa.)
Siitä pikku hiljaa eteni, koko ajan minua tarkkaillen. Suuri editysaskel oli, että se uskalsi olla puolen metrin päässä minusta ja alkoi peseytyä
Meni muutama päivä ja se ekan kerran uskalsi TOSI varovasti nuuhkaista polveani. Alkuun se säikähti jos liikutin kättä sen suuntaan mutta tottui nopeasti liikkeisiin.
Vieläkään se ei ole sellainen rohkea kaveri enkä tiedä mahtaako koskaan siitä tämän rohkeampaa tullakaan
Sylissä tämä tykkää olla jonkun verran, kynnet saa leikattua hyvin ja valjaisiin totutin sen silloin heti.
Mutta heti kun kani haluaa pois sylistä, se tulee päästää. Muuten kanille alkaa tulla pelko syliinotosta eikä halua antaa itseään kiinni.
tallennettu
Katjes
Tulokas
Poissa
Sukupuoli:
Viivi kurkkaa kameraan! :)
«
Vastaus #38 :
Elokuu 05, 2004, 11:21:09 »
Rupesin eilen miettimään, kun kirjoittelin tänne että miten saisin Wiivin vietyä pihalle silleen että sen saisi sisällekkin sieltä, NIIN kantokopasta ottaa sen "pohjan" ja suostuttelen Wiivin siihen ja kannan ulos... Eikö oo hyvä keksintö
Nyt täytyy vaan totutella pupsuja uudestaan valjaisiin, niin pystyisin ehkä vielä tämän kesän aikana olemaan pupujen kanssa pihalla...
Peukut pystyyn!
tallennettu
Meillä hopsottaa risteytystyttö Viivi ja ranskanbulldoggi Rommi.
Rasmus nukkui pois Kynttilänpäivänä 2005
Oiva nukkui pois 29.4.2006
Oskar lopetettiin 8.3.2007
-Jessica-
Vieras
«
Vastaus #39 :
Marraskuu 19, 2004, 17:07:33 »
Lainaus käyttäjältä: Sonja - Tammikuu 24, 2004, 10:17:15
Lainaus käyttäjältä: Oona Puppeli - Tammikuu 22, 2004, 21:09:10
Anna kanisi vielä olla rauhassa ja anna sen ITSE tulla ulos häkistään kun se haluaa. Se on varmasti järkyttynyt uudesta kodistaan.
Totta. pakottamaan ei saa ruveta, silloin ei saa koskaan oikeaa "suhdetta" kaniin.
tallennettu
Nitta^^
Vieras
Re: Arka kani kesyksi!
«
Vastaus #40 :
Toukokuu 01, 2005, 22:56:45 »
Tosi hyvä teksti ja luin juuri oikeaan aikaan. Sain eilen pari kania, eikä ne ole vielä tottuneet ihmisiin (ymmärrettävää kun on ihan vieras ympäristökin) Tota pitääkin kokeilla
Tänä iltana menin katsomaan kaneja (oli melko kylmää) ja istuin häkin sisäpuolelle maahan. Pikkusiskoni titenkin nappasi toisen kaneista syliinsä ja laittoi sen takkinsa sisään lämmittelemään. No sanoin tietenkin siskolleni että "ota se pois sieltä, ei se välttämättä tykkää tosta." No se otti sen pois ja laski maahan. Kani pinkaisi karkuun ja siskoni istui viereeni. Ei kulunnut minuuttiakaan, kun kani loikkasi syliini ja yritti tunkea itsensä takkini sisään
Vielä hetki sitten se oli ollut ihan arka, eikä tullut edes haistelemaan...
tallennettu
mande
Vieras
«
Vastaus #41 :
Toukokuu 23, 2005, 23:01:40 »
Mitäpä tämä jalkojen pamauttelu tarkoittaa?
tallennettu
Voikukka
Vieras
«
Vastaus #42 :
Toukokuu 23, 2005, 23:06:19 »
Jalan pamauttamisella (kuullostaapa tyhmältä) kani viestittää muulle laumalleen vaarasta..
Meillä ainakin pamautellaan välillä ihan turhasta, tuntuu ainakin siltä.
Mutta yleensä kani tosiaan pamauttaa maata kun esimerkiksi säikähtää jotain..
tallennettu
tanjuli
Vieras
«
Vastaus #43 :
Toukokuu 26, 2005, 12:53:08 »
Meidän Lupu ei ole vielä pamautellut kertaakaan, ainakaan en ole huomannut
Hyvä tietää, että kanin kanssa täytyy olla niin kärsivällinen (omistan ensimmäistä kertaa kanin ja aiemmin olen ollut kissaihminen). Lupu on ollut meillä vasta kolme viikkoa ja on rohkaistunut tänä aikana todella paljon. Tulee itse ulos häkistään,pyrähtelee itsekseen pitkin taloa antaa silittää ja tykkää siitä hirveästi, syö kädestä ja seuraa mua, mutta tuo syliinotto on kyllä hirveätä rimpuilemista. Lupu ei sentään kuralle mene, mutta selvästi joutuu lievään paniikkiin ja olen juuri miettinyt miten leikkaan sen kynsiä kun ei pysy sylissä paikallaan. Mut näiden keskusteluiden myötä olen tajunnut, että kani tarvitsee aikaa. Olen ilmeisesti vain itse liian kärsimätön. Kiitoksia
tallennettu
-PupuNeN-
Vieras
«
Vastaus #44 :
Toukokuu 26, 2005, 22:10:31 »
Olipas hyvä juttu! Itelläni ei ole koskaan ollut tollasia ongelmia pupuni kanssa, tullessaan meille se oli tosi reipas ja utelias yksilö. Olihan se kämmenen kokoinen otus mutta rohkeasti tutki paikkoja jo ekoista päivistä lähtien. Se ei pelkää mitään- tai ketään. Joskus se on liiankin rohkea ja pelästyy kovasti sitten. Tottakai se siis pelkää, eihän niin voi sanoa, mutta se on turhan tuttavallinen vieraille. Se säikkyy kovasti pihalla ollessaan lintuja tai koiria, sisällä imuria ja veden lähellä oloa.
Mutta mun kaverillani on hermeliini, se on tosi arka yksilö. Ajattelin istuttaa kamuni tähän koneelle ja käskeä sen lukemaan tämä juttu! Niin ehkä siitäkin tulee vielä kesy
tallennettu
rönttönen.
Vieras
«
Vastaus #45 :
Toukokuu 27, 2005, 19:16:10 »
meidän kani oli tullessaan juuri täyttänyt 5 viikkoa, eli liian nuori luovutettavaksi. se kökötti ekan viikon syömättä ja kaikkimatta paikoillaan. sitten rupesi tottumaan ja oli muutenkin älyttömän arka kaiken suhteen. nyt kahden vuoden 'työn' jälkeen köllöttelee mielellään vieressä, makaa selälteen sylissä ja on muutenkin oma kulta.
ei kestä hetkeäkään mitään kiusaamista, ihmeellistä nostelua vaan pitää olla hirveän johdonmukainen, että pysyy samanlaisena.
nyt rupeaa näyttämään jo vähän sisintään, sisällä on aika koppavakin neiti, ei silti pääse ihmisen ylle ja tietää omat rajansa, tottelee hyvin ääniä, vaativa, matala ilmaisu tarkoittaa, että nyt tehdään jotain väärää ja kehuminen saa mutustelemaan leukoja. tämä on unelmakani, jos jaksaa seurustella ja hoitaa <3
tallennettu
pupupöpi
Vieras
«
Vastaus #46 :
Kesäkuu 04, 2005, 17:43:07 »
Kun sinulla on kokemusta niin mitä rekisin kanini kanssa? Sillä on ulkona häkki ja se on edesmenneen siskonsa kanssa kaivanut kolon ja karkaa aina sinne jos menen häkkiin paitsi nyt. Mitä tekisin ja miksi Nöpö (kanini) ei enää mene koloonsa? (tuo ei kuulunut aiheeseen mutta ajattelin että jos sinä osaisit auttaa.
saaan kaikki vihaamaan minua mutta kuitenkin
Poistin värjäyksen...tekstistä ei saanut mitään selvää -M-
«
Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2005, 17:54:50 kirjoittanut Mirtsu
»
tallennettu
-Kookos-
Vieras
«
Vastaus #47 :
Kesäkuu 04, 2005, 20:06:20 »
Mutta entäs sitten, kun kani pelkää ihmistä niin paljon,. että se puree, murisee ja hyökkäilee? Meidän Bobo on just sellanen. Eli se ei pure siks, että se inhois ihmistä vaan se pelkää!
Kerranki , ku Bobo ja Hemppa oli kissankantokopassa (siis kun me muutettiin
) nii Hemppa oli ihan ok, mutta Bobo tutisi ja kaivautu Hempan alle
VOI RAASUA
Nyt mun oikee käsi on ihan täynnä reikiä, kun Bobo on purru mua vaikka mä laittaisinki sille banaania!
Se myös murisee suurelle herkulleen voikukanlehdille...
Nyt me ollaan tilattu eläinlääkäriltä aika, jollon Bobo steriloidaan. Toivottavasti auttaa!
tallennettu
-Jessica-
Vieras
«
Vastaus #48 :
Elokuu 10, 2005, 17:00:30 »
Lainaus käyttäjältä: -Kookos- - Kesäkuu 04, 2005, 20:06:20
Mutta entäs sitten, kun kani pelkää ihmistä niin paljon,. että se puree, murisee ja hyökkäilee? Meidän Bobo on just sellanen. Eli se ei pure siks, että se inhois ihmistä vaan se pelkää!
Tämä voisi johtua stressaantumisesta. Puhut muutosta, ja tämä äkillinen reviirinvaihto on saattanut stressata kania. Kani ei tiedä enää, voiko luottaa ihmisiin. Oletko kuullut koirista, jotka hyökkäilevät ihmisten kimppuun vaihdettuaan usein kotia? Tämä on melkeinpä sama asia. Plus, että kani on herkempi eläin kun koira ja tuntee olonsa helpommin uhatuksi täysin uudessa ympäristössä.
Lainaus käyttäjältä: -Kookos- - Kesäkuu 04, 2005, 20:06:20
Nyt me ollaan tilattu eläinlääkäriltä aika, jollon Bobo steriloidaan. Toivottavasti auttaa!
Tämä saattaa auttaa, mikäli kyse ei ole stressistä.
tallennettu
nöpötys
Vieras
«
Vastaus #49 :
Elokuu 12, 2005, 16:04:23 »
minulla on kanssa kaks kania. tyttö ja leikattu uros. se tyttö pelkää syliinottamista
kun tulen sitä lähelle joko se juoksee pakoon jalkojaan tömistellen tai sit se menee ihan maata myöten matalaks niin että sitä voi liikutella miten tahansa...mitäs sen kanssa pitäisi tehdä?
tallennettu
Sivuja:
1
[
2
]
3
4
5
« edellinen
seuraava »
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Pupula
=> Käyttäjätiedotteet (mm. PALSTAN SÄÄNNÖT) LUKEKAA!
=> Yleistä
=> Klinikka
=> Pomppula
=> Maailmalla
=> Ruokakuppi
=> Rakentelua
=> Rodut, Värit ja Genetiikka
=> Kanien esittelyt ja kuvat
=> Bunnychat in English
Yleinen